Min idol

Jag spelar inte gitarr, jag målar inte och jag åker inte skateboard.
Ändå är Graham Coxon av mina stora förebilder i livet.
Det är nämligen så att denne oerhört stilige man som utstrålar osäkerhet och nörderi är löjligt driven och framgångstik inom alla områden han beger sig in i.
Inom musiken har han alltid gått sin egen väg. Oavsett om det gäller Blur, där han gitarrslingor alltid varit lite skeva på ett skönt sätt eller när han spelar in tillsammans med Pete Doherty som han lyckats övertyga att vara nykter ett litet tag. Det är alltid en känsla av autenticitet i det han gör.
En känsla av rastlöshet ligger alltid också och skaver i bakgrunden,
något som i andra fall ofta kan vara störande, men här ger det energi och driv.
Jag skulle vilja uppskatta hans soloplattor mer än jag gör, men Graham har i alla fall testat allt från punk till Dylanesque singer/songwriterpop. Oftast låter det riktigt bra. Ibland fantastiskt.
Dessutom spelar han ofta alla instrument själv. Och släpper det på sitt egna skivbolag. Och målar omslaget.
Grahams konst är något jag verkligen uppskattar. Upptäckte hans konst via omslaget till hans soloskiva "The Golden D" och har varit ett fan ändå sen dess.
Men, det här är väl en modeblogg egentligen även om vi svävar ut mer ofta än sällan, så jag tänkte visa lite varför utseendefixerade modeintresserade människor också kan uppskatta Graham Coxon:
Det är nämligen så att Graham är precis lika schizofren i sin klädstil som han är i sitt musicerande. Ena dagen ser han ut som en brittisk greve och andra dagen som den snyggaste medlemmen av Pavement.
Och visst blir man lite sugen på att skaffa en brunrutig kostym?
Andra anledningar till att gilla Graham Coxon:
  • Han kör motorcykel. Triumph.
  • Han hoppade av Blur i tid. Innan katastrofen "Think Tank."
  • Han var gift med en svenska och döpte en låt till "Satan i Gatan" (på Golden D)
  • Han har vid ett berusat tillfälle frågat en polis om han verkligen levde. Detta efter att blivit påkörd av en taxi.
  • Han åker skateboard och ska tydligen vara rätt bra på det.
  • Han har åkt på stryk av en Grekisk butiksägare efter att ha snattat korv. Graham var vid tillfället iförd jeanskjol. Berusad.
Just nu är det bara att vänta på Grahams självbiografi som förmodligen kommer att innehålla mängder av roliga fyllehistorier. Han var ju känd som "den dyngfulla" i Blur.
/ D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0