Dagens Soundtrack

En av mina absoluta favoritartister de senaste åren är Mark Linkous, eller Sparklehorse, som han kallade sig när han släppte album med sin lite speciella musik. Tyvärr valde Mark att avsluta sitt liv förra året och jag misstänker att den nya Sparklehorseskivan som han sades jobba med aldrig kommer att släppas.
Dock finns det en hel del att upptäcka om man inte hört Linkous musik förut. Vi börjar med den här:

The Ghost Of His Smile är en av de där låtarna som jag aldrig tröttnar på.

Jag får lite samma känsla när jag lyssnar på Sparklehorse som jag får när jag ser en Tim Burtonfilm. Lite mystiskt och läskigt, men mysigt på något sätt.


/ D

Kommentarer
Postat av: Shoeless

Möcke, möcke bra! Aldrig stött på han tidigare, blir att lyssna igenom de närmaste dagarna. Är det nåt album som sticker ut mer än de andra?

2011-03-23 @ 04:09:11
Postat av: David

Överlag är han väldigt jämn. Sista skivan är dock lite "rockigare" än de tidigare. Kolla även upp Dark Night of the Soul som Linkous gjorde tillsammans med Danger Mouse (med hjälp av David Lynch!)

2011-03-23 @ 13:05:37
URL: http://enfinkarl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0