2010 års musik

På lördag gör EnFinKarl Soundsystem sin dj-debut på XO i Åmål på något så härligt som en After-pulk, alltså en efterfest till en pulkåkningstävling. I samband med planeringen inför vår skivspelning så har jag botaniserat i både Spotify och iTunesbiblioteket efter relativt fräsha låtar. Om sanningen ska fram så försökte vi faktiskt skriva ihop en 2010-årsbästalista vad det gäller musik att publicera på nyårsafton, men gav upp då vi kom på cirka tre skivor som vi gillade.

Men nu, betydligt mer påläst och uppdaterad om vilka artister som släppte vilka skivor och vilket år, skriver jag härmed ned samtliga skivor som jag, Fredrik eller båda två kommer ihåg att vi gillade år 2010.
De skivor som ligger uppe på Spotify är länkade och albumen är utan inbördes ordning.



LCD Soundsystem - This is Happening
- Knappast James Murphys bästa skiva, men likväl en fin samling dansanta bitar.




Hot Chip - One Life Stand
- Fotomodellerna från England gjorde sin bästa skiva hittills.



Matthew Dear - Black City
- Från svår techno till mörk electropop med hitmakareambitioner.




Two Door Cinema Club - Tourist History
- Fredriks älsklingar. Släppte en stabil popdebut i punkdiscons bakvatten.




Caribou - Swim
- Jag trodde aldrig att den mysige mannen kunde matcha singeln "Odessa", men hela skivan är en fröjd för örat.




Four Tet - There Is Love In You
- Min idol Kieran Hebden fortsatte klippa och klistra i sin PC. Resultatet blev som alltid riktigt bra.




The Roots - How I Got Over
- Kan de misslyckas?




- Tough Alliance hade väl sina stunder, men CEO toppar dem på alla plan.




Baths - Cerulean
- Massa ljud, massa effekter och massa trallvänliga melodier. Även om de är väl dolda.


Vidare lyssning:
The National, Hurts, Of Montreal, !!!, Dark Night Of The Soul, Wolf Parade, Maximum Balloon, Books, Crystal Castles, Arcade Fire, No Age, Deerhunter och The Drums.

Jag är rätt säker på att jag har glömt några stycken. De kan eventuellt fyllas på efterhand.

/ D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0